Proefschrift: Management of childhood functional constipation in primary care

Behandeling van functionele obstipatie bij kinderen in de huisartsenpraktijk

Functionele obstipatie is een veelvoorkomende aandoening bij kinderen. Kinderbekkenfysiotherapie toegevoegd aan de standaardbehandeling laat positieve resultaten zien in het ziekenhuis. Het is nog niet onderzocht in de huisartsenpraktijk. Dit proefschrift beschrijft de (kosten)effectiviteit van kinderbekkenfysiotherapie in de huisartsenpraktijk, de impact van functionele obstipatie op de kwaliteit van leven van het kind en de prevalentie van plasproblemen bij kinderen met functionele obstipatie.

De meerderheid van de kinderen in de huisartsenpraktijk had 8 maanden na het bezoek aan de huisarts nog steeds functionele obstipatie klachten of gebruikte hiervoor laxeermiddelen. Kinderbekkenfysiotherapie toegevoegd aan de standaardbehandeling van de huisarts is niet significant beter dan alleen de standaardbehandeling. Bij kinderen met chronische functionele obstipatie is kinderbekkenfysiotherapie mogelijk (kosten)effectief in vergelijking met alleen de standaardbehandeling, maar dit moet verder worden onderzocht.  Daarom raden wij huisartsen aan om meer aandacht te besteden aan het mogelijke chronische karakter van functionele obstipatie bij kinderen. Het actief opvolgen van obstipatie gerelateerde symptomen is noodzakelijk om aanhoudende of recidiverende symptomen tijdig te signaleren en behandelen.

Verder blijkt uit dit proefschrift dat de beoordeling van de kwaliteit van leven van een kind met functionele obstipatie aanzienlijk kan verschillen tussen het kind zelf en de ouders. Bovendien hebben kinderen met functionele obstipatie vaker plasproblemen in vergelijking met kinderen zonder functionele obstipatie. Daarom raden wij clinici aan om zowel het kind als de ouder(s) te vragen om een indruk te krijgen van de impact van de functionele obstipatie op de kwaliteit van leven van het kind en om alert te zijn op plasproblemen bij kinderen met functionele obstipatie.